Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.08.2009 13:39 - Драмата на една българка в Македония...Репресия заради националността или битов скандал?
Автор: realist Категория: Политика   
Прочетен: 1448 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 04.08.2009 13:41


Вече няколко дни в общественото пространство се дискутира скандала около информация, че българска гражданка е била подложена на системен тормоз и арест в Македония заради своята националност.

Все още държавните органи се опитват да установят дали става въпрос за репресия или битов скандал.

В момента Спаска Митрова лежи в македонския затвор "Идризово". Жената бе осъдена на 3 месеца затвор, защото отказала да осигури легло на бащата на дъщеря си Сузана, когато той идвал да види детето. Защитници на 23-годишната жена разпространиха скоростно подписка в нейна подкрепа във форуми и социални мрежи. ВМРО пък разпрати писма до родните институции с молба да помогнат на жената.

Първоначалната информация, която обиколи мрежата бе с дата 29 юли. Тогава бе съобщено, че във въпросния ден около 20.30ч. македонската полиция е отишла в дома на Спаска Митрова, като заедно с дъщеря й (още кърмаче) са отведени в полицейската станция в Гевгеля, Р. Македония.

Мигновенно Спаска е осъдена на затвор, огромна, непосилна за нея парична глоба и отнемане на дъщеричката й в полза на съпруга й сърбин, с когото са в развод.

Този "справедлив" съдебен процес накара множество българи да възроптаят и да се включат в в създаването на петиции, които да бъдат разпространени до новото правителство.

Само за два, три дни във Варна над 1 000 души се включиха в петицията в подкрепа на Спаска Митрова.

Проблемите на 23-годишната студентка не са от днес, но отношението на македонските власти будят недоумение.

Преди няколко месеца Спаска Митрова разкри пред “Струма” покъртителната си история: "Само защото не се отказвам от рода си съм подложена на непрекъснат натиск, не смея да дойда в България, за да се дипломирам, ще ми отнемат детето, съдът и социалните служби в Скопие са на страната на бащата-сърбоман", заяви тогава Спаска.

Вече втора година тя пропуска датите за държавни изпити и не успява да се дипломира, след като през 2007 г. завърши семестриално “Английска филология” във Филологическия факултет на ЮЗУ, не поради нежелание, а защото е българка, разкрива на репортер на “Струма”.

"Големият ми проблем е, че съм българка и заявявам това във всички документи, въпреки че още нямам български паспорт", разказва драмата си младата жена.

"През 2003 г. станах студентка в ЮЗУ “Н. Рилски”. Три години по-късно се омъжих, сгодихме се през май и октомври беше сватбата. Още през онова лято мъжът ми започна да ми натяква да прекъсна обучението си, защото мразел България, но не съм и подозирала какво ме очаква. След сватбата започна да ме малтретира, защото отказах да зарежа следването си, вече бях бременна и ме заплашваше, че ако не се откажа от българския си произход и родителите си, ще ми вземе детето и ще ме вкара в затвора. Мъжът ми е сърбин, но и през ум не ми е минавало, че е в такава степен фанатик. Мислех, че всичко е само заплахи, но се оказа, че кошмарът ми едва започва. Когато се роди дъщеричката ми Сузана през февруари 2007 г., се бях върнала да живея при родителите си. Буквално дни след като се прибрах с нея от родилното ми донесоха у дома съдебно решение, което е уникално в съдебната практика - бащата има право да вижда детето в дома ми за 2 часа и аз трябва да му осигуря легло! Той не само че не идваше в определените дни, а ни тормозеше в нощните часове пиян или дрогиран и правеше скандали", продължава разказа си Спаска.

За всичко това редовно е бил уведомяван Социалният център.

"Нито един път социални работници не дойдоха на проверка у дома, както ги молех. Вместо това Социалният център заедно с бившия ми съпруг ме дадоха на съд и бях осъдена условно, задето не съм му разрешавала свижданията. След месец последва второ дело и втора условна присъда заедно с парична глоба. И двета решения се основаваха само на негови твърдения, без нито едно доказателство или направена проверка. Последва решение да водя малката в Социалния център, откъдето той я взимаше за 5 часа в дните за свиждане. Никой не се съобразяваше, че кърмя детето, връщаше ми я прегладняла, нервна, на няколко пъти болна и здравето й постепенно започна да се влошава. Пред социалните работници ме заплашваше, обиждаше, псуваше, заявяваше, че няма на кого да се оплача, щом съм българка, защото никой няма да ме чуе, и декларираше: “Съдията е наш!”.


"Междувременно бях започнала работа в едно училище с уверението от ЮЗУ “Н. Рилски”, че съм семестриално завършила. Скоро след това ме отстраниха с мотив, че уверението е нелегитимно и не го признават. И всичко това се случва, защото не искам да имам двойно гражданство и декларирам, че съм българка. Разбрах, че бившият ми съпруг имал досие в полицията, че е наркоман, което вече е чисто.Писах жалба до македонския премиер Никола Груевски, но отговорът бе протоколен - въпросът ще се отнесе до компетентните органи", завършва Спаска Митрова.
     
Още тогава екипът на в. “Струма” се обръща с молба към премиера на България Сергей Станишев да предприеме нужните мерки в конкретния случай със студентката от ЮЗУ “Н. Рилски” в Благоевград, за да бъдат защитени правата й.

С объркания казус в момента се е нагърбил министърът без портфейл проф. Божидар Димитров, занимаващ се с проблемите на българите в чужбина.

"Възможно е някой да използва битовата драма на семейството, за да запали скандал и да създаде напрежение", лаконично заяви Димитров по случая.

от actualno.com



Гласувай:
2



1. spodeleno - Уоу!
04.08.2009 13:57
Потресаваща история...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: realist
Категория: Политика
Прочетен: 862679
Постинги: 154
Коментари: 446
Гласове: 790
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930